Püüd mõista
Arvo Pärti mõttemaailma ja elufilosoofiat osutus küllalt ambitsioonikaks.
Esiteks ühest maailma tuntuimast ja originaalseima loominguga Eestist pärit
heliloojast pole palju kirjutatud. Teiseks sain aru, et inimesena ei ole Pärt
üleliia avatud oma filosoofiast rääkima justkui ei leiaks selle väljendamiseks
sõnu. Muusika on tema maailm, tintinnabuli
on tema keel ja noodikiri tema grammatika.
Salapära
Arvo Pärdi maailma ümbert ei ole minu jaoks siiski hajunud. Vastupidi, kui ma
ootasin, et on võimalik tema maailmast raamatu kaudu osa saada, siis positiivne
hoomamatus on isegi kasvanud. Siiski oli see lugemine suurepärane aitamaks
kuulata ja kuulda Arvo Pärdi kirjutatud muusikat. Lugemisega vaheldumisi
kuulatud teosed haarasid mind kaasa just selle mõjul, mida olin nende kohta
teada saanud.
Arvo Pärdi
muusikalise väljenduse otsingud paljude aastate vältel lähtusid temast endast,
sügavast sisemisest tungist luua midagi, mille olemasolu ta ilmselt vaistlikult
tajus, aga mille kirjeldamiseks puudusid vahendid. Pärt ise ütleb, et otsis
“alasti häält, millest lähtub kõik”, algallikat, tuuma, seda “ühte”, mis
esindab täiuslikkust ilma üleliigse ballastita. Ma arvan, et Pärdi sihtmärk oli
tajuda elu mõtet. Oma stiili ja muusikalise väljendustehnika leidnud Pärti
kirjeldatakse kui jumalaga leppinut, kellel pole enam maailmale pretensioone.
Kirja pandud
vestlustest võib aru saada, et Pärdi tintinnabuli-stiil
on süstemaatilise töö tulemusena arendatud süsteem, kirjeldamaks kuidas seda
muusikat luua ja millistele elementidele ehitada, see stiil ei ole juhuslikult
leitud viis muusika loomiseks. Minus tekitas see mõistmine austust.
Arvo Pärdi metafüüsilise ja religioosse muusika põhimõteteks on lihtsus ja struktuur. Ta
ütleb, et arvudeta pole heli ning seepärast on muusika rangelt matemaatiline. Keel
annab samas muusikale elu ning määrab teose iseloomu. Sõnad, laused, komad
sünnitavad muusika näidates oma rütmiga ette, mis peab muusikas toimuma. Samas
on Pärdil keskne püüdlus, et tekst muutuks koos muusikaga objektiivseks ja
sellega nagu üldkehtivaks.
Pärt ise
arvab, et tema muusika populaarsus peitub loogikas, lihtsuses ja struktuuris,
kus ka ühel noodil on ilu ning pausil ja vaikusel on oma roll. Teiseks leiab
ta, et maailmas on praegu vajadus vaimsuse järele, mida tema teosed kannavad.
Ta leiab, et inimene ei ole ajas muutunud ning sakraalsete tekstide tõed
kestavad edasi. Tekstid ootavad kuni inimene ise nendeni jõuab ja neist toetust
leiab.
Mul on raske
mõista, mida tähendab, et muusika matemaatiline mudel/päritolu või milline on
heli seos arvudega. Mina tõlgendasin seda nii, et tintinnabuli testsugune ajamõõde, mitteharjumuspärane rütm,
pingeväli meloodiaheli ja saateheli (tintinnanbuli)
vahel loovad sellise vibratsiooni, mis tekitab kuulajas teatud vaimse
võnkumise, mis kannab edasi seda sõnumit, mida Pärt tahab anda. Vibratsioon
mõjutab kuulaja keha ja seeläbi meeli, mille kaudu meil on võimalik tekkinud
tundeid märgata ja defineerida. Selliselt võiks kirjeldada ükskõik millise
muusika toimet. Meie vastuvõtlikkus erinevale muusikalisele vibratsioonile
sõltub ehk sellest, milline võnkumine meie kehale meeldiv tundub. Arvo Pärt on
leidnud selle viisi, kuidas oma vibratsiooni muusika kaudu edasi anda.
„Arvo Pärt
peeglis“ oli lugemiskogemus, mis viis mind muusika sisse.
Juhuslikult
sattusin sel nädalal lugema artiklit, milles Eesti Teaduste Akadeemia
akadeemik, TTÜ programmeerimiskeelte semantika professor ja TTÜ Küberneetika
Instituudi juhtivteadur Tarmo Uustalu kirjutab ka muusika ja matemaatika sarnasustest "Kas matemaatikat saab muusikaliselt analüüsida"
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar