Meel (mõistus) on neuronitevahelised signaalid, mida antakse
edasi sünapsite kaudu ja signaalide kandvad ained on neurotransmitterid.
Mineviku pärand
Aju on evolutsiooni käigus omandanud teatud mustrid, mis on aidanud meil liigina ellu jääda. Kõik asjad taanduvad aju ja meele töös sellele, kas olukord on võimalus või oht, millest on ellu jäämiseks vaja hoiduda. Evolutsiooni tulemusena oleme häälestatud automaatselt vältivale käitumisele, esmalt eeldab aju alati halba. Samuti on negatiivsete kogemustel suurem mõju meie ajule ja käitumisele, mis tuleb ellujäämisvajadusest kauges minevikus. Aju eesmärk on teatud simulatsioone (valmisolek, ebameeldiv olek, võitle või põgene) koguaeg korrata, et tugevdada neuraalseid seoseid sündmuste ja tunnete vahel, et tulevikus paremini hakkama saada (aju mõistes siis tõenäolisemalt ellu jääda).
Aju tekitab kannatusi (ka füüsilisi)
Mineviku pärand
Aju on evolutsiooni käigus omandanud teatud mustrid, mis on aidanud meil liigina ellu jääda. Kõik asjad taanduvad aju ja meele töös sellele, kas olukord on võimalus või oht, millest on ellu jäämiseks vaja hoiduda. Evolutsiooni tulemusena oleme häälestatud automaatselt vältivale käitumisele, esmalt eeldab aju alati halba. Samuti on negatiivsete kogemustel suurem mõju meie ajule ja käitumisele, mis tuleb ellujäämisvajadusest kauges minevikus. Aju eesmärk on teatud simulatsioone (valmisolek, ebameeldiv olek, võitle või põgene) koguaeg korrata, et tugevdada neuraalseid seoseid sündmuste ja tunnete vahel, et tulevikus paremini hakkama saada (aju mõistes siis tõenäolisemalt ellu jääda).
Aju tekitab kannatusi (ka füüsilisi)
Ellujäämisvajaduse tõttu on meil peamiselt aktiivne sümpaatiline närvisüsteem.
Kaitsevalmis olles aktiveeruvad amügdala, taalamus, erituvad noradrenaliin,
adrenaliin, kortisool, mis omakorda stimuleerivad südame tööd, silmade
pupillide laiust, kopsude töövõimet, immuunsüsteemi- kogu selle kaskaadi
ülesanne on olla valmis enesekaitseks. Põhimõtteliselt pole meele jaoks vahet,
kas jooksed lõviga võidu, kaitsed tööl kiivalt enda seisukohti või pahandad
koristamata toa pärast. Füsioloogilisel tasandil toimuvad samad protsessid. Kaasnevalt
seiskuvad või pidurduvad sellised süsteemid, mis ei osale enesekaitses, näiteks
suguelundkond, seedimine. Samuti väheneb olukorra adekvaatse hindamise võime,
teiste kavatsuste mõistmine ning prioriteetide seadmine on tagaplaanil. Nendest
sümpaatilise närvisüsteemi aktiveeritud mehhanismidest lähtuvad mitmed stressi
kehalised sümptomid ja pikaaegse pingeseisundi füsioloogilised tagajärjed.
Heaolu ja õnnelikkus aju õpetamise kaudu
Heaolu ja õnnelikkus aju õpetamise kaudu
Kui me oleme teadlikud aju mõjust ja seostest sellega,
kuidas me käitume, ning mõistame, miks see nii toimib, siis saame peatada
negatiivse info ammutamise ja talletamise ning takistame meele ründevalmis
olekut. See omakorda mõjutab kogu meie enesetunnet.
Heaolu ja õnnetunne sõltuvad aga hoopis parasümpaatilise
närvisüsteemi signaalidest ning limbiliselt süsteemilt saadud positiivsetest
emotsioonidest. Dopamiin ja serotoniin on ühed neurotransmitteritest, mis vallanduvad ajus meile meeldivas olukorras, tõstavad tähelepanuvõimet ning annavad
energiat. Kõrge dopamiini tase on õnnelikkuse üks aluseid.
Meele õppimisvõime seisneb selles, et neurotransmitterite
vabanemine ja nende liikumise teed ajus tugevnevad seda enam mida rohkem neid
transmittereid ja nende trajektoore kasutatakse. Kokkuvõttes see tee kinnistub
ning tulevikus on need transmitterid kiiremad tekkima ja oma teed läbima.
Õnneliku elu retsept on hoida peamiselt aktiivsena
parasümpaatilist närvisüsteemi, mis loob positiivse ja armastava tausta.
Sümpaatilise närvisüsteemi aktiivsus tuleb hoida mõõdukas, mis annab kirge ja
entusiasmi tegevusteks. Elutähtsates olukordades sümpaatiline närvisüsteem
võtab juhtimise (õnnetus, kiiret tegutsemist vajav olukord). Meie asi on
teadvusega õpetada aju. Ise on vaja kontrollida, millal on mõtet ärrituda. Sellega
hoiame ennast ka tervemana. Enamik olukordi meie igapäevases elus ei vaja
tegelikult tugevaid reakstsioone, sest tegemist ei ole kuidagi meie elu
ohustavate situatsioonidega.
Aju õppimisvõime hoolitseb selle eest, et meele kontrolli
all hoidmine on ajaga järjest lihtsam. Sest positiivsed kogemused ja faktid
loovad ja tugevdavad samuti heaolu tekkimise trajektoore ning õnnelik olemine
muutub loomulikuks.
Kuidas õpetada aju?
Kuidas õpetada aju?
Aju ja meelt on võimalik muuta näiteks:
- regulaarse meditatsiooniga (õpetad ennast
rahulik olema ja mitte ärrituma, vahet tegema olukordadel, mis on tõsised ja
vajavad sekkumist ning mis mitte)
- pöörates positiivsed faktid positiivseteks
kogemusteks – naudi head kogemust, tunneta emotsioone ja lase dopamiinil
voolata (teades, et see kinnistab heaolu tekkimist ka tulevikus)
- kasutades positiivseid kogemusi negatiivsete mahendamiseks
, tasakaalustamiseks. Aju salvestab mälestusi „üle“. Mälestused salvestatakse
auklikult ainult sünapsite ühendustena (mis võimaldab tekitada meenutamisel
isegi sama tunnet, mis selles olukorras oli), mitte aga terviklikult piltidena.
Meenutamisel salvestatakse mäletus uute ühendustena üle ning kui negatiivset
mälestust meenutada samal ajal kui tunned õnnetunnet, siis mälestus maheneb,
sest sellele lisanduvad uued positiivsed lingid.
- Kõhuhingamine aktiveerib parasümpaatilise
närvisüsteemi
- Kalamaksaõli tarvitamine soodustab neuronite kasvu
ning tõstab meeleolu
- Raud ja B-6 vitamiinid soodustavad serotoniini
teket (kui on vitamiini puudus, siis ei saa ka neurotransmitter tekkida)
- L.fenüülalaniin on dopamiini tekkimise aluseks.
Raamat oli valgustav, et mõista miks me käitume nagu me käitume, ka ebaratsionaalselt, suutmata peatada oma (vihaseid) emotsioone. Inimestega iga päev koos töötades on rahustav neid mehhanisme teada, et näha olukordi läbi ning mõista, et kellelgi teisel pole minuga üldse midagi pistmist. Raamatus toodud näited andsid häid meetodeid, mille abil eristada ettetulevaid olukordi, et rahulikult ja neutraalselt valida sobivaim reageering. Üllatav kui palju on tegelikult olukordi, mis ei nõua minult mingit erilist reageeringut võimaldades rahuliku südamega edasi minna. See on säästlik esmalt enda suhtes, võimaldab meil olla ka füüsiliselt tervemad ja emotsionaalselt stabiilsemad. Raamatus peitus minu arvates vastus, miks halvad uudised „müüvad“, miks nende üle tahetakse arutada, teiselt poolt ka selgitus, miks ennast negatiivsest uudisvoost eemale hoida, et mitte lasta maailma valul endale stressi tekitada. Me saame kokkuvõttes ise oma aju mõjutada sellega, mida me talle lubame või mida mitte ning kuidas teda harjutame. Iga harjutamine on loomulikult pikemaajaline tahtejõu ja distsipliini kasvatamine, mida nõuavad ka autorite poolt pakutud nõuanded ja harjutused teadlikkuse kasvatamiseks.
Rick Hanson ja Richard Mendius „Sinu aju“ (Buddha's Brain: The Practical Neuroscience of Happiness, Love & Wisdom) (2009)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar