Veenmise võtted, mida raamatus esitati, põhinevad
sotsiaalse mõjutamise põhimõtetel nagu:
1)
vastastikune toime – inimesed tunnevad
kohustust vastata tehtud teenetele
2)
väärtushinnangutega kooskõlas olemise vajadus
3)
soovitatud ekspertide poolt
4)
defitsiit
5)
isiklik sümpaatia
6)
sotsiaalne heakskiit – käitumine vastavalt
üldistele ootustele ja normidele
Leidsin, et minu väärtushinnangutega kooskõlas olevad
võtted, ehk need, mida ma ka võiksin rakendada, kasutasid mõjutamiseks
sotsiaalse heakskiidu vajadust. See tähendab, et inimesed käituvad nagu suur
osa teisi käitub et kuuluda selle gruppi, kuhu kuulub rohkem inimesi.
Mõned mõtted:
1) Peegel
(või silmade pilt näiteks) sunnivad inimesed olema rohkem ausad (endale näkku
ei taheta valetada või varastada endale otsa vaadates).
2) Ootamatu
nimetus või peakiri võib tekitada teistes huvi (kui tahad inimesi kaasata
näiteks).
3) Motivatsioon
on suurem kui midagi on juba inimese eest ära tehtud (rõhutada seda osa ülesandest,
mis on tehtud).
4) Unikaalsus,
haruldus ja ainukordsus aitab inimestes huvi ja haarab kaasa (kui on midagi teistsugust
või harvaesinevat siis alati välja tuua).
5) Kui
on vaja veenda inimest muutma oma varem tehtud otsust (mingi uue kasuks) siis
tuleb kiita inimese eelmist otsust ja näidata mõistmist selle otsuse suhtes,
seejärel selgitada miks olukord on muutunud ja näidata mismoodi ja kuidas uus
otsus oleks samuti tema väärtustega kooskõlas ja vastaks paremini uuele
olukorrale.
6) Kui
lasta inimesel prognoosida kuidas ta käitub, siis ta pakub tõenäoliselt oodatud
ja sotsiaalselt aktsepteeritud vastuse (kuna see ei ole koheselt siduv). Hiljem
kui olukord on käes, siis käitutakse tõenäolisemalt nagu kinnitatud, sest muidu
tunnetatakse endale valetamist.
7) Inimesel
on raske kahe variandi vahel valida, seega kui on olemas veel kolmas nn
kompromissivariant, mis asub omadustelt kahe vahel, siis tõenäoliselt suurem
osa inimesi valib hoopis selle variandi. Kui olemasoleva kahe variandi vahel
tahaks mõjutada valima ühte teatud varianti siis paku juurde kolmas selliselt,
et soovitud variant jääks keskmiseks nn kompromissiks.
8) Enamik
tahab kuuluda suuremasse sotsiaalsesse gruppi (mitte vähemusse) ja käitumist
mõjutab positiivses suunas see, kui tuua välja just statistikat ja fakte kui
suur hulk juba mingil viisil käitub.
Ma tahan veel välja tuua, et mitmed argumenteerimised
raamatus ei tundunud usutavad ega … veenvad, vaid pigem tekitasid soovi näidet
teisiti tõlgendada ning autoritele vastu vaielda. Kindlasti leidub paremaid
veenmise või argumenteerimise võtteid esitavaid raamatuid.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar