Atul Gawande raamatut „The Checklist Manifesto. How to GetThings Right“ ajendas mind lugema minu enda veendumus ja usk checklistide vajalikusesse ning tõdemus, et see on üks kahetsusväärselt
vähe kasutatav tööriist juhtimises. Pealkirjast ja tutvustusest võisin
juba järeldada, et see raamat tõenäoliselt kinnitab minu arvamust ja seda see
tõesti tegi. Sain kinnitust sellele, et keegi mõtleb veel samamoodi.
Kasutan checklisti eesti keelse vastena mõisteid tegevusjuhend või kontrollnimekiri ja see sõltub juhendi sisust (Read-Do või Do-Confirm tüüpi).
Gawande toob palju näiteid mitmetest valdkondadest ning
selgitab peensusteni ja põhjalikult, miks ja kuidas checklist peaks töötama,
kellele seda vaja on, kuidas checklisti luua ning millele keskenduda. Autor on
tegev kirurg ja raamatu läbiv teema on WHO operatsiooni ohutuse checklisti
idee, selle vajaduse ilmnemine, checklisti koostamise vaevad, praktikate kogumine
teistest valdkondadest, juhendi katsetamine ja timmimine, kasutajate hirmud
ja vastuseis ning mis sellest kokkuvõttes sai. Teised valdkonnad lisaks meditsiinile, milles
toimivat tegevusjuhendite praktikat lähemalt uuritakse, on pilvelõhkujate
ehitus, lennundus, finants- ja investeerimisotsuste tegemine. Kasutan checklisti eesti keelse vastena mõisteid tegevusjuhend või kontrollnimekiri ja see sõltub juhendi sisust (Read-Do või Do-Confirm tüüpi).
Raamat räägib tegevustest ja protsessidest, mille edukas
sooritamine vajab kõrget teadmiste ja kogemuste taset. Praegusel ajal on suur
osa toiminguid sellised. Praktiliselt iga üksik spetsialist, oskustööline ja
vaheastme juht sõltub ettevõtet tervikuks muutvast süsteemist, seega sõltutakse
tehnoloogia ja paljude inimeste (teiste spetsialistide) omavahelisest tööst ja
seda juhtivatest kokkulepetest/ reeglitest/ regulatsioonidest. Komplektsed
süsteemid (nagu Gawande neid nimetab) ületavad mingil hetkel kuitahes pädeva
spetsialisti individuaalse võimekuse teostada kõiki toiminguid õigesti ja usaldusväärselt,
tekib liiga palju asjaolusid ja muutujaid, mida üksikisik ei suuda meeles hoida
ega hallata. Töö on väga tihti juba muutunud liialt keerukaks, et saavutada usaldusväärseid
tulemusi ainult spetsialisti õpitud teadmiste kaudu. Küsimus ei ole
inimese pädevuses või pahatahtlikkuses, vaid selles, kuidas ettevõte või
organisatsioon saab teda toetada, et teha võimalikuks oma inimestel saavutada
püsivalt häid ja suurepäraseid tulemusi. Küsimus on seega selles, kuidas juhtida ettevõtte töötajatest sõltuvat protsessi (mida ettevõte ise selleks teeb, et tulemus oleks suurepärane). Gawande seda ei käsitle, kes peaks checklist-tüüpi juhendite koostamise ja olemasolu eest üldse organisatsioonis vastutama. Minu arvates saame sellele vastuse kui mõtleme, kes vastutab töötajate korrektse väljaõppe ja nende teostavate toimingute sobivuse eest suurde pilti - valdkonna juht.
Gawande ütleb, et checklist on suunatud saamatusest
tekkivate vigade vältimisele. Kuigi on teada, miks, kuidas ja millal tuleb
teha, eksitakse siiski, kuna ei suudeta teadmist õigesti rakendada (näiteks
unustatakse tähtis samm, eksitakse rutiinis vms). Sellised vead
vähendavad ettevõtte toimimise efektiivsust, loovad mainekahju, suurendavad
kulusid, vähendavad moraali, realiseeruvad mingid riskid protsessides jms.
Eksimuste vastu peaksime tahtma midagi ette võtta. Tegemist on inimlike
eksimustega (eksimine ongi inimlik), tavatsetakse arvata, et puutuvad ennetavad vastumeetmed, millega vigade esinemist vähendada.
Mõelge ka nö kõik-või-mitte-midagi-protsessidele. See on
tegevuste jada, milles üheainsa eksimise korral oleks võinud sama hästi jätta
kõik tegemata. Siin on eksimise kahju/kulu arusaadavalt suur.
Checklisti abil saame luua korratavaid ja kontrollitud protsesse, mis viivad soovitava tulemuseni suurema tõenäosusega kui juhtimata protsessi korral (jättes asja toimimise ainult inimesest sõltuma).
Checklisti kasutamine nõuab distsipliini ja võimet seda
kehtestada, samuti soovi saavutada parim tulemus, olla eesrindlik igas oma tegevuse
etapis. (Näiteks lean-metoodika püüd saavutada sünkroonsus tegevustes nõuabki
juba iseenesest rafineeritust ja täpsust mistahes toimingute läbiviimises; ka nendes, mis ei ole hoomatavalt kliendiga
seotud, ettevõtte seestüksteist mõjutades jõuab lainetus varem või hiljem kliendini.
Leani kasutavaid ettevõtteid autor ei ole küsitlenud.) Checklisti abil saame luua korratavaid ja kontrollitud protsesse, mis viivad soovitava tulemuseni suurema tõenäosusega kui juhtimata protsessi korral (jättes asja toimimise ainult inimesest sõltuma).
Gawande tõdeb, et kõige suurem eksimuste tekkimise koht on
kommunikatsioon, kooskõlastused ja kokkulepete tegemine erinevate
spetsialistide vahel. Spetsialistile jääb alati lõpuks otsustusõigus, mis on
tagatud protseduuriga. Viimane kehtestab tegevusjuhendi kaudu kuidas, millal olulised ja kriitilised
asjad peavad olema üle vaadatud, kommunikeeritud,
arutatud, et otsus oleks tehtud kaalutledes ja süstemaatiliselt lähenedes. Sellega luuakse usaldusväärne rutiin, mille järgimisel on võimalik parim otsus/tulemus
tagatud. Tuleb jätta alles tegutsemise ja kohanemise võimalus, tegevusjuhendi
kontrollpunktidega kindlustatakse protseduuri järgimine (vähendades võimalust
jätta olulisi asju arvesse võtmata ning suurendades seega edu võimalust). Tegevusloendi eesmärk ei ole kirjeldada
üksikasjalikult, kuidas ehitada pilvelõhkujat vms, selle eesmärk on toetada
valdkonna eksperti ja vähendada tema koormat mäletada iga protseduuri detailselt.
Checklist aitab igava, rutiinse osa hoida kontrolli all ja vabastada
spetsialisti ressurssi selleks, et keskenduda päriselt otsustamist
vajavatele küsimustele.
Halb checklist:
-
Ebaselged, ähmased, ebatäpsed juhised- Pikad laused, keeruline sõnastus
- Raske kasutada
- Ei arvesta olukorda, kus seda on vaja kasutada (stress, märg, käed on kinni vms)
- Kohtlevad inimesi nagu mõtlemisvõimetuid, nimetades iga sammu ja tegevust – sellega lülitatakse töötaja mõtlemine pigem välja
Hea checklist:
-
Täpsed juhised, mis räägivad vajalikust asjast- Ei pea sisaldama kõike, aga peab sisaldama meeldetuletusi kõige kriitilisemate ja olulisemate sammude kohta, mida võib selles olukorras unustada või tähelepanuta jätta
- Praktilised – spetsialist tahab seda kasutada, kuna ta tunneb, et see juhend täiendab teda
- Teeb prioriteetide seadmise selgeks
- Teeb tiimitöö lihtsamaks
Checklisti tegemisel peab enne mõtlema, mis hetkel seda
kasutatakse – kas tegevuste rütmis tekib loogiline paus, kus checklisti
kasutada, mis hetkel see tekib ja mis hetkel on kontrollimoment ja võimalus
veel vigu parandada. Samuti otsustada, kas checklist on teosta-kinnita
(Do-Confirm) või loe-teosta (Read-Do) tüüpi.
Teosta-kinnita tähendab sellist checklisti, mida loetakse
üle pärast tegevuste teostamist kontrollimaks, kas õiged asjad said tehtud (eesti keeles võiks tõlkida kui kontrollnimekiri). Näiteks Gawande WHO ohutu operatsiooni teostamise checklist, kust tehakse teatud aegadel pause
kontrollimaks, kas kõik on selle hetkeni tehtud nagu peab vältimaks
infektsioonide ohtu operatsioonil.
Loe –teosta checklist on juhend, mille järgi tegevusi tehakse
koheselt lugemise järjekorras. Lennujuhtimise checklistid on põhiliselt
selliselt üles ehitatud. (Eesti keeles sisu järgi tõlgituna tegevusjuhend.)
Checklist tuleb hoida lühikesena (A4). On öeldud, et see võiks
sisaldada 5- 10 tegevust ja juhise lugemine/kasutamine peaks võtma 60 -90 sek.
See sõltub ka kasutuskohast ja sellest kui palju reaalselt selle toimingu jaoks
aega on või jääb. Kui juhend on liiga pikk, siis võib kindel olla, et hakatakse
nö otseteed kasutama ja jäetakse etappe vahele (ei kasutata nagu ette nähtud).
Seega tuleks hoida listis ainult kriitilised ja olulised sammud, mida võib
kergesti vahele jätta või unustada. Need elemendid, mille teostamisel kunagi ei
eksita või mida ei saa vältida, võib nimekirjast välja jätta (näiteks ei saa
alustada arvutiga tööd enne selle sisse lülitamist ja programmi avamist vms). Välja
jäetud osade üle otsustamine on sama oluline kui kirja saavate tegevuste
valimine. Nimekirja sõnastus peaks olema lühike ja täpne, kasutada tuleks
valdkonna ametlikku keelt. Checklist algab kirjeldusega, mis on selle tegevuste
jada eesmärk ja milline peaks olema tulemus või mida on vaja vältida (nt
eesmärk on vältida infektsiooni tekkimist operatsiooni tulemusena). Samuti
tuleb ära mainida, kuidas checklisti kasutada (kas see on do-confirm või
read-do), kui ettevõttes muidugi on erinevat tüüpi juhendeid kasutusel.
On tähtis, kuidas dokument välja näeb. Juhis peaks mahtuma
ühele lehele ja ei tohiks sisaldada erinevaid fonte, värvilist teksti, rasvast
või kaldkirja. Kiri peab olema kiiresti haaratav. Sama fondi piires võib
kasutada trükitähtedes teksti, kui on vaja midagi rõhutada. Soovitatakse Helvetica fonti.
Alati tuleb esimene versioon tegevusjuhisest reaalsuses läbi
proovida ja pole kahtlustki, et sinna tuleb parandusi ja täiendusi enne kui
täielikku kasutusse anda.
Töötajad peavad olema koolitatud checklisti kasutama. Nad
peavad mõistma ja tunnistama, et nende enda mälu ja otsustus ilma
kontrollipunktideta võib eksida (seda teavad ja julgevad tunnistada piloodid,
pilvelõhkujate ehitamise koordineerijad jt, kes tunnetavad, et nende otsustest
sõltub teiste elu). Teadlikkuse tõstmine on alati üks raskemaid etappe. Gawande
tunnitab, et tema veendus 100% omaenda koostatud juhise vajalikkuses alles siis
kui ta ise koges, et
operatsiooni ettevalmistuses kasutatud checklisti tulemusena suutis tema meeskond
päästa ühe inimese elu. Seda seetõttu, et checklisti kasutades tuli välja
asjaolusid, mis hiljem operatsiooni käigus muutusid üliolulisteks.
Autor jõuab järelduseni, et organisatsioonid ei tegele
sügavuti õppimise ja arenguga, ei uurita tõeliselt eksimuste põhjusi ega otsita
reaalseid võimalusi protseduure parandada. Seetõttu ei nähta ka
tegevusloendite potentsiaali. Põhjuseks võib olla, et iga eksimus puudutab korraga
ainult ühte inimest ja ei jäta suurest mõjust jälgi. Kokkuvõttes võib
sama eksimus pidevalt esile kerkides mõjutada juba paljusid ja põhjustada
suuremat kahju kui ühekordselt võiks seda arvata. Selle kohta meil tavaliselt
info kas puudub või seda ei osata otsida või seostada. Vigadest õppides loome
ja leiame uusi ja paremaid viise, kuidas toimetada ja see on päriselt
organisatsiooni seesmine arenemine. Inimlikud hirmud nagu piinlikkustunne
(ekspert kasutamas naeruväärselt lihtsat asja), soov jätta protseduuridesse
vabadust ja improvisatsiooni võimalust on need, millega põhjendatakse
tegevusjuhendite vähest kasutamist. Gawande ütleb, et sellisel juhul jäetakse
tulemus ka selle improvisatsiooni tulemiks ja see on kontrollimatu ning
garanteerimatu tulemus (iga päev ei ole sama hea päev ükskõik millisele
eksperdile või meeskonnale; iga spetsialist ei pruugi samu fakte otsida ega tee seetõttu järeldusi samadel alustel jne).
Kui organisatsioonid püüdlevad täiuslikkuseni teadmistes ja tegevustes, siis
jõutakse alati distsipliini vajaduseni st vajaduseni järgida parimaid
võimalikke tegevusjadasid, et saavutada korduvalt suurepäraseid tulemusi.
Tegevusjuhendite kasutamisel parandavad eksperdid oma
soorituste tulemusi ilma reaalselt oskuste taset tõstmata. See tähendab neil on
tegelikult vajalikud oskused olemas, aga tulemuslikkus tuleb vähemast
eksimisest olemasolevate teadmiste piires, efektiivsemast, süsteetilisemast ja
läbimõeldud tegutsemisest. Atul Gawande „The Checklist Manifesto. How to GetThings Right“ 2011
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar